marzec 24th, 2020 | Posted by admin in Aktualności | Ważne

Ćwiczenia wspierające rozwój percepcji wzrokowej oraz funkcji wzrokowo-przestrzennych, które można wykonywać z dzieckiem w domu:

Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową:

  • składanie pociętych obrazków, figur, pocztówek (od prostych dwuczęściowych do skomplikowanych puzzli) według wzoru i z pamięci;
  • wskazywanie różnic między dwoma obrazkami;
  • wyszukiwanie szczegółów na obrazku, np. określonych figur geometrycznych;
  • segregowanie obrazków według podanego kryterium, np. wielkość, kształt, temat, kolor, itp.;
  • zapamiętywanie przedmiotów, kształtów, wyrazów prezentowanych w określonej kolejności i odtwarzanie ich;
  • wyszukiwanie przedmiotów wskazanych przez rodzica w otoczeniu dziecka (np. gdzie jest miś?, książka?, samochód?, czerwony klocek?);
  • układanie historyjek obrazkowych i opisywanie ich zgodnie z kolejnością wydarzeń;
  • wyszukiwanie wyrazów ze wskazaną literą, sylabą;
  • domina obrazkowe, literowe, sylabowe, wyrazowe;
  • układanie figur, kształtów, szeregów według wzoru i z pamięci;

cwiczenia 1

Ćwiczenia rozwijające pamięć wzrokową:

  • pokazywanie dziecku obrazka przez ok. 30 sekund, by zapamiętało jak najwięcej szczegółów, schowanie go i zadawanie pytań do niego (sprawdzające ilość zapamiętanych rzeczy), np. ile klocków było na obrazku? Jaki kolor miały klocki? Ile było klocków żółtych? Ile klocków miało wzorek?
  • gry typu „memo”;
  • reagowanie klaśnięciem na widok wcześniej widzianego obrazka, z kilku obrazków prezentowanych;
  • układanie obrazków bądź przedmiotów w kolejności w jakiej były wcześniej pokazywane;
  • zabawa „Co się zmieniło”.

Ćwiczenia rozwijające koordynację wzrokowo-ruchową:

  • zwijanie i rozwijanie tasiemek, miary krawieckiej, pasków papieru, kłębka wełny;
  • zawiązywanie i rozwiązywanie sznurowadeł, wiązanie kokardek;
  • nawlekanie koralików, makaronu o różnej wielkości i kształtach;
  • dobieranie, zakręcanie i odkręcanie nakrętek;
  • zapinanie i odpinanie guzików, zamków;
  • formowanie kształtów z plasteliny – ugniatanie, rolowanie, odrywanie, toczenie, wyciskanie;
  • cięcie wzdłuż linii;
  • zbieranie mniejszych i większych elementów i wkładanie ich do pojemnika;
  • wydzieranie form z papieru, darcie papieru na małe i większe elementy i przyklejanie na kartkę;
  • naśladowanie ruchów innych osób, ich mimiki, czynności precyzyjnych (zabawa w „lustro”).

ćwiczenia 2

Ćwiczenia rozwijające orientację przestrzenną:

  • dotykanie lewej i prawej strony ciała dziecka z użyciem określeń: lewa, prawa stron;
  • rysowanie linii pionowych, poziomych po prawej stronie lub lewej narysowanego przedmiotu;
  • układanie przedmiotów po prawej lub lewej stronie ciała;
  • układanie różnych przedmiotów np. zabawek, w różnych miejscach w stosunku np. do stołu: po lewej stronie stołu, po prawej, nad, pod, przed, pomiędzy;
  • wskazywanie, które przedmioty znajdują się po prawej, a które po lewej stronie;
  • rysowanie obrazków wg poleceń słownych np. w prawym górnym rogu narysuj słońce;
  • różnicowanie położenia figur/elementów w przestrzeni – wskazywanie, co jest blisko, a co daleko, za, przed, wysoko, nisko, pod, nad.

Ćwiczenia rozwijające koncentrację uwagi:

  • wszelkie gry: planszowe, karciane, szachy, warcaby, zagadki;
  • przepisywanie lub przerysowywanie liter, cyfr, znaków w sposób symetryczny, aby stanowiły ich lustrzane odbicie;
  • rysowanie przez kalkę, by jak najdokładniej odtworzyć postać lub cały rysunek. Następnym etapem może być dokładne zamalowywanie poszczególnych elementów obrazka bądź może to stanowić odrębne ćwiczenie;
  • gry typu scrabble, szachy, warcaby, bierki czy nawet żonglowanie piłeczkami;
  • labirynty, wyszukiwanie różnic między obrazkami;
  • czytanie bajek dziecku i zadawanie do nich pytań.

Ćwiczenia opracowały:

Joanna Rosiak – psycholog

Edyta Pękul – pedagog

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback.