Procedury przyjmowania:

Zgodnie z obowiązującymi przepisami oświatowymi pomoc psychologiczno – pedagogiczna zarówno w postaci badań diagnostycznych jak i działań terapeutycznych jest udzielana w poradni na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów dziecka.

Badania diagnostyczne dotyczące problemów szkolnych oparte są na:

  • informacjach rodziców o dziecku,
  • opiniach nauczycieli lub wychowawców o dziecku ,w których opisane są również podjęte formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole,
  • w przypadku dzieci, które były wcześniej diagnozowane w innych poradniach lub placówkach oraz są leczone w poradniach specjalistycznych wskazane jest, aby rodzice przedstawili posiadaną dokumentację,
  • uczniowie ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania , pisania i liczenia powinni mieć dołączone do w/w dokumentacji również sprawdziany ortograficzne, wypracowania, zeszyty z klas młodszych,
  • jeśli dziecko nie jest pełnoletnie, na badanie przychodzi wraz z rodzicem,
  • jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, osoba, która składa wniosek powinna, na wiosek poradni, przedstawić zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia zawierające informacje niezbędne do wydania opinii,
  • korzystanie z pomocy udzielanej przez poradnię w tym diagnostycznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
Orzeczenia
  1. Poradnia wydaje orzeczenia o potrzebie:
    • kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy,
    • indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego,
    • indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
    • zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim,
    • opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.
  2. Orzeczenia wydaje Zespół Orzekający działający w poradni.
  3. Wymagane jest złożenie wniosku oraz zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka – w przypadku nauczania indywidualnego zaświadczenia lekarskiego, zawierającego rozpoznanie schorzenia oraz określenie na jaki okres nauczanie indywidualne jest konieczne.
  4. Wnioskodawca zostaje poinformowany o posiedzeniu Zespołu Orzekającego, w którym osobiście może uczestniczyć.
  5. O decyzji Zespołu Orzekającego można dowiedzieć się osobiście bądź telefonicznie.
  6. Orzeczenie wnioskodawca otrzymuje w terminie około dwóch tygodni od dnia posiedzenia Zespołu Orzekającego.
  7. Od orzeczenia wnioskodawca może wnieść odwołanie do kuratora oświaty, za pośrednictwem Zespołu, który wydał orzeczenie, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.
Opinie

Poradnia wydaje opinie w sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży w szczególności:

  • potrzeb edukacyjnych dziecka w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w klasie I szkoły podstawowej,
  • potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
  • poziomu rozwoju indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży,
  • wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej,
  • odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego,
  • zwolnienia ucznia z wadą słuchu, głęboką dysleksją rozwojową, afazją, zespołem Aspergera z nauki drugiego języka obcego,
  • objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
  • dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, ze względu na stwierdzone u niego zaburzenia i odchylenia rozwojowe uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
  • dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia ze względu na stwierdzone u niego specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom przez okres kształcenia w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej. Opinia taka stanowi także podstawę do dostosowania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia lub absolwenta warunków przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu zawodowego,
  • udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki, spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą (nauczanie domowe),
  • przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy,
  • przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia,
  • udzielenia zezwolenia na zatrudnienie młodocianych, którzy nie ukończyli gimnazjum, osób nie mających 16 lat, które ukończyły gimnazjum oraz osób niemających 16 lat, które nie ukończyły gimnazjum,
  • dotyczących braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych
  • objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu, w szkole lub placówce w formie zajęć specjalistycznych:
    • logopedycznych,
    • korekcyjno- kompensacyjnych,
    • socjoterapeutycznych,
    • innych zajęć o charakterze terapeutycznym.
Harmonogram zgłaszania do poradni
  1. Zgłaszanie dzieci mających niepowodzenie edukacyjne lub przejawiających zachowania dysfunkcyjne odbywa się przez cały rok.
  2. Opinie dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wydaje się:
    • nie wcześniej niż po ukończeniu trzeciej klasy szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej,
    • na wniosek nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej, prowadzących zajęcia z uczniem w szkole i po uzyskaniu zgody rodziców (opiekunów prawnych) albo pełnoletniego ucznia lub na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia, opinia o której mowa, może być wydana także uczniowi gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej. Wniosek wraz z uzasadnieniem składa się do dyrektora szkoły. Dyrektor po zaciągnięci opinii rady pedagogicznej, przekazuje wniosek wraz z uzasadnieniem oraz opinią rady pedagogicznej do poradni i informuje o tym rodziców (prawnych opiekunów) lub pełnoletniego ucznia.

    *UWAGA: Terminarz ten obowiązuje od l września 2011 roku za wyjątkiem szkół podstawowych i szkół ponadgimnazjalnych od roku szkolnego 2012/2013.

  3. Zgłaszanie dzieci w celu odroczenia lub przyspieszenia obowiązku szkolnego: kwiecień – czerwiec.

    *UWAGA: Do przyśpieszenia obowiązku szkolnego można zgłaszać dzieci, które ukończyły 5 rok życia przed dniem l września roku w którym miałyby pójść do szkoły * w przypadku odroczenia obowiązku szkolnego wskazane jest dostarczenie opinii wychowawcy klasy „0”.

  4. Zgłaszanie dzieci i młodzieży do badań kontrolnych – zgodnie z zaleceniami poradni.
  5. Zgłaszanie dzieci przedszkolnych i klas I-III szkoły podstawowej na przesiewowe badania słuchu, wzroku, mowy: do końca grudnia każdego roku szkolnego (realizacja wrzesień-czerwiec).

    *UWAGA: Przy zgłoszeniu do tych badań wymagana jest zgoda rodziców

  6. Zgłaszanie dzieci i młodzieży na indywidualne badania logopedyczne na terenie poradni: przez cały rok.
  7. Zgłaszanie młodzieży ze szkół gimnazjalnych z ograniczonymi możliwościami wyboru dalszej drogi kształcenia: do końca grudnia roku szkolnego, w którym uczeń zdaje egzamin.

    *UWAGA: Na badanie uczeń powinien dostarczyć: zaświadczenie od lekarza specjalisty z diagnozą stanu zdrowia, kserokopie bilansu, kserokopię ostatniej strony karty zdrowia.